onsdag 13 maj 2009

Tomas Kroksmark i Pedagogiska magasinet

I Pedagogiska Magasinet 2/09 finns ett inpass från Tomas Kroksmark, professor i pedagogik. Bl.a. går att läsa;

"Vilka är de lärandekvaliteter som utvecklas och stöds i digitala tider?

Den enskilt viktigaste frågan att besvara är vad det i praktiken innebär för lärares arbete då vi nu utvecklar nya och okända metoder, strategiska och taktiska mönster för hur vi lär i digitala tider. Vi behöver omedelbart ta reda på hur kunskap utvecklas hos den lärande människan, hur världen organiseras och sorteras och hur en snabbt föränderlig och fullt tillgänglig värld framstår som något begripligt för var och en av oss."

Hela artikeln finns här, klick!

Kroksmark noterar också att forsknings satsning på LearnIT (KK-stiftelsen) inte givit svar på ovan nämnda frågor, och heller inte nått ut med sin forskning till skolor, vilket Kroksmark ser som ett besvärande faktum! Läs och begrunda!

1 kommentar:

  1. Bra inlägg av Kroksmark. Förhoppningsvis kommer lärarna inom forskarskolan CUL (Centrum för Lärarforskning, Göteborg)att bidra med vettig, skolnära lärarforskning när vi deltagare blir färdiga. Första kullen på halvtid disputerar först år 2013- om vi förstås inte kan få mer än halvtid till våra studier i slutet. Men den som väntar på något bra...Barbro Oxstrand, CUL-doktorand i Älvsborg

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.