onsdag 26 augusti 2009

Twitter är en microbloggtjänst




Vad är det här: Twitter är en microbloggtjänst. Den kallas för micro på grund utav begränsningen till 140 tecken i varje inlägg. Karaktären av loggbok (webb+logg=blogg) blir därför mer tydlig. Twitter kan också påminna om ett textburet radioreferat (live från ...) Genom sin sociala karaktär liknar den ibland en chat (eller en helpdesk).

Hur integrerar du det här i klassrummet: Vad är skillnaden på envägs- och tvåvägskommunikation? Vem har idag flest följare på twitter och varför kan det vara viktigt att ha många följare just där? Finns det något företag i närheten av din skola som twittrar? Vad är poängen med att ett företag eller en kommun twittrar? Vilka är de senaste meddelandena från krismyndigheten? Vilken betydelse hade twitter under valet i Iran i våras? Varför skulle någon vilja angripa och se till att twitter inte fungerar? (Vad är en DoS-attack?) De öppna frågorna som går att ställa till ett fenomen som twitter kan inspirera till spännande diskussioner om samtidsmedia och kommunikationsvägar. Twitter går också att använda som en återkommande punkt varje dag om man hittar någon spännande och intressant twittrare. Just nu kan man exempelvis Följ Christer Fuglesangs rapport från sin rymdresa, pedagogiskt rapporterad både på svenska och engelska. Ingenting hindrar dig heller ifrån att sätta upp ett eget twitterkonto och be någon elev stå för rapporteringen från ditt klassrum.

Ps. Ett meddelande i twitter kallas för ett tweet.

Tips från bloggen: Jag lär mig teknik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.