fredag 28 augusti 2009

"Ungas integritet på nätet"


Stiftelsen .se
som bl.a ska främja utbildning och forskning, har gett ut skriften Ungas integritet på nätet. Går att beställa gratis på deras hemsida tillsammans med mycket mer. Boken finns även som pdf. Skriften har många goda infallsvinklar och metodiska tips och ger också en förförståelse om vad och hur våra barn och unga gör på nätet och hur vi vuxna kan stötta.

onsdag 26 augusti 2009

Gör en webbplats av skolarbetet och vinn 20 000 kronor!

Gör en webbplats av skolarbetet och vinn 20 000 kronor. Webbstjärnan 2010 välkomnar både grundskola och gymnasieskola att ställa upp i tävlingen som startar den 17 augusti 2009 och avslutas under vårterminen 2010.
Tävlingen ger svenska skolor, gratis och utan reklam, tillgång till webbaserade verktyg, support, kurser och utbildningsmaterial kring att skriva för webben, publicerings-verktyg, upphovsrätt, yttrandefrihet, integritetsfrågor med mera.
Här är några korta punkter kring tävlingen:
  • Tävlingen ger svenska skolor tillgång till en mängd pedagogiska verktyg - gratis och utan reklam.
  • Ett lag kan registreras till Webbstjärnan 2010 utan några speciella krav på webbplatsens innehåll eller utformning.
  • Eleverna kan själva registrera sina lag och därefter koppla laget till en registrerad, och sedermera ansvarig, lärare.
  • Tävlingsdeltagarna delas in i tre klasser: till och med år 5, till och med år 9 och gymnasiet.
  • Priser delas ut till de bästa bidragen i varje klass, men en vinnare kommer att koras till Webbstjärnans Bästa Bidrag.
  • För att aktivera och uppmuntra eleverna under tävlingens gång kommer tematävlingar ordnas varje månad.

Grundkraven för att bidraget ska bedömas är att:

  • Webbplatsen är publicerad på en .se-domän
  • Förstasidan innehåller Webbstjärnans Logo (logotyp och länk till webbstjärnan.se)
  • Webbplatsen innehåller en sida som heter "Om tävlingsbidraget"

Bilder - upphovsrättsguide för pedagoger



Frågorna kring upphovsrätt och bilder är en svår nöt att knäcka. Nu har Skolverket - Kolla Källan - kommit ut med en artikelserie om upphovsrätt om bilder, musik, film, radio och tv.

I texten ger de även tips om sidor där man kan hämta fria bilder och använda i skolan.

Twitter är en microbloggtjänst




Vad är det här: Twitter är en microbloggtjänst. Den kallas för micro på grund utav begränsningen till 140 tecken i varje inlägg. Karaktären av loggbok (webb+logg=blogg) blir därför mer tydlig. Twitter kan också påminna om ett textburet radioreferat (live från ...) Genom sin sociala karaktär liknar den ibland en chat (eller en helpdesk).

Hur integrerar du det här i klassrummet: Vad är skillnaden på envägs- och tvåvägskommunikation? Vem har idag flest följare på twitter och varför kan det vara viktigt att ha många följare just där? Finns det något företag i närheten av din skola som twittrar? Vad är poängen med att ett företag eller en kommun twittrar? Vilka är de senaste meddelandena från krismyndigheten? Vilken betydelse hade twitter under valet i Iran i våras? Varför skulle någon vilja angripa och se till att twitter inte fungerar? (Vad är en DoS-attack?) De öppna frågorna som går att ställa till ett fenomen som twitter kan inspirera till spännande diskussioner om samtidsmedia och kommunikationsvägar. Twitter går också att använda som en återkommande punkt varje dag om man hittar någon spännande och intressant twittrare. Just nu kan man exempelvis Följ Christer Fuglesangs rapport från sin rymdresa, pedagogiskt rapporterad både på svenska och engelska. Ingenting hindrar dig heller ifrån att sätta upp ett eget twitterkonto och be någon elev stå för rapporteringen från ditt klassrum.

Ps. Ett meddelande i twitter kallas för ett tweet.

Tips från bloggen: Jag lär mig teknik.

måndag 24 augusti 2009

Älvsborgs förskolor och skolors insamling till förskolan och skolan i Yalambojoch, Guatemala hösten 2009. Se filmen nedan.

tisdag 18 augusti 2009


Studiedag för Älvsborgs pedagoger om Värdskap. Jan Gunnarsson inspirerade oss alla. Läs mer på Värdskapets hemsida.

söndag 16 augusti 2009

Triptico



Vad är det här: Triptico är en webbplats som drivs av Simon FitzPatrick och David Riley, båda lärare i England. På Webbplatsen hittar du digitala läromedel som framför allt har karaktären av "scaffolding" - Pröva exempelvis Word Magnets eller Interactive Graph. Istället för att bygga färdiga övningar drivs Simon och David av en idé där det visuella och förmågan att skapa tankeguider, tankestrukturer och trådar står i centrum.

Hur integrerar du det här i klassrummet: I alla moment där ord, bokstäver eller siffror står i centrum erbjuder de digitala läromedlen på Triptico en tydlighet och möjlighet till lekfullhet/kretivitet som kan vara svår att uppnå exempelvis på en whiteboard. En projektor i klassrummet känns därför som en nödvändighet för att kunna integrera materialet.



Testa också www.teachit.co.uk och deras NewFridgemagnets

Skype - vad är det?


Vad är det här: Skype är ett program för att prata med varandra. Om dina vänner också har Skype lägger du till dem i din kontaktlista och ringer dem sedan helt gratis när ni båda är online. Har ni var sin webbkamera kan ni ha videosamtal med hög kvalitet. Dessutom går det fint att chatta med Skype. Om du vill kan du kan du sätta in pengar på ditt Skypekonto, ungefär som på kontantkortet på en mobiltelefon. Har du gjort det kan du även ringa till vanliga telefoner och mobiltelefoner i hela världen, ofta till ett pris som är långt under vad traditionella telefontamtal kostar.

Hur integrerar du det här i klassrummet: Skype är ett suveränt verktyg för samarbete mellan klasser, inte minst internationellt. Se till att Skype finns på datorerna i bägge klassrummen så kan eleverna ringa varandra. Det fungerar också att använda för mycket enkla "radio" eller "tv"-sändningar. Låt eleverna förbereda ett program och bestäm en tid för sändning. Vid den bestämda tidpunkten ringer ni upp samarbetsklassen och de kan njuta av programmet via sin dators högtalare eller med projektor och filmduk ifall ni sänder med webbkamera.

Tips från bloggen Jag lär mig ny teknik.

Google Docs




Vad är det här: Google Docs är en uppsättning verktyg som påminner om officepaketen (Open Office, Microsoft Office m fl). I likhet med Open Office är sviten gratis, men ger dig även möjlighet att lagra dina dokument både lokalt och på Internet. Genom lagringsutrymmet på Internet ges du också möjlighet att dela dokument med andra. Till de utökade funktionerna i Googles paket måste särskilt nämnas den spännnade enkätfunktionen.

Hur integrerar du det här i klassrummet: Vanans makt är stor och det är i våra göranden vi visar vart vi är på väg. Att som pedagog visa viljan att dela ut dokument och slideshows ("PowerPoints") kommer med tiden att skapa ett intresse hos dina elever att ta del av materialet på nätet. När du etablerat en delning av dokument med dina elever är Google Docs exempelvis utmärkt för processskrivning. All form av feedback och till och med prov går att göra med den spännande enkätfunktionen. (Se Ugglemammans instruktionsfilm)

Tips från bloggen Jag lär mig ny teknik.

Pixton - skapa dina egna serier



Vad är det här: Pixton är ett interaktivt program för att skapa serier online - helt gratis. Det enda du behöver göra är att registrera dig för att skapa ditt konto, sedan är det bara att sätta igång. Det enklaste sättet att börja använda Pixton är att du gör din serie i en färdig mall där du bara behöver skriver in text i de befintliga pratbubblorna. Du kan också gå steget längre och skapa din serie helt från grunden där du skapar serierutorna, seriefigurer, bakgrunder, pratbubblor och mycket annat. Det finns också möjlighet att skapa en scen som du sedan kan använda som tryck på t ex T-shirts eller affischer. När din serie är klar kan du publicera den online på Pixton eller enbart spara den i ditt konto. För att få inspiration finns redan en uppsjö av färdiga serier att titta på.

Hur integrerar du det här i klassrummet: Pixton är ämnesövergripande. Använd Pixton i t ex bild eller i språkämnet. Då det finns ca 40 olika språk att välja på finns det många olika serier att använda i språkundervisningen. Eleven blir både producent och konsument genom att använda Pixton. När ni skapar egna figurer får du möjlighet att utforska hur kroppen ser ut i olika posititioner (stående, sittande, krypande osv) vilket man gör i bild. Gör serier utifrån alla ämnen på schemat - det är bara fantasin som sätter gränser här. Pröva dig fram, i början kan det vara lite klurigt, men eftersom du har nyfikna och motiverade elever som vill lära sig, kommer detta inte att skapa några hinder.

Tips från bloggen Jag lär mig ny teknik.

RSS - Vad är det?




Vad är det här: RSS är en samling XML-baserade filformat som används för att syndikera webbinnehåll och används bland annat av nyhetssidor och webbloggar. RSS kan stå för en av tre standarder: Rich Site Summary (RSS 0.9x)RDF Site Summary (RSS 0.9 och 1.0)Really Simple Syndication (RSS 2.x)

Hur integrerar du det här i undervisningen: Internet kan ibland kännas överväldigande. Saker och ting händer snabbt och det kan kännas stressande att försöka hålla sig ajour med allt som skrivs och publiceras. Genom att använda s.k. RSS-flöden kan du få överblick över ditt surfande och hålla koll på vad som händer på dina favoritsajter. RSS är ett sätt att samla de webbsidor du brukar läsa till en enda plats.

Tack vare RSS behöver du inte längre besöka varje sajt för att se om något nytt publicerats. Genom att använda en s.k. RSS-läsare och prenumerera på RSS-flöden blir du varslad varje gång något nytt publicerats på de sajter du har valt att följa. Uppdateringarna visas i sammanfattat eller fullständigt format tillsammans med en länk till ursprungsplatsen.

Det finns flera olika RSS-läsare du kan använda dig av. Vissa laddas ner på datorn andra är webbaserade. Vissa är gratis andra är kommersiella. Några exempel på gratis webbaserade nyhetsläsare är: Bloglines, Newsgator och Google Reader. Fördelen med de webbaserade nyhetsläsarna är att du kommer åt dem från vilken internetuppkopplad dator som helst

Så här kommer du igång med Google Reader:

Börja med att skaffa dig ett Google-konto och gå sedan till http://www.google.com/reader


För att lägga till prenumerationer går du till "Lägg till prenumeration". Där kan du söka efter en viss sajt eller klistra in webbadressen på den sajt du vill följa. Du kan också lägga till sajter i Googe Reader genom att klicka på den oranga RSS-symbolen som finns på de flesta sajter.



För att ytterliggare hålla ordning på ditt surfande kan du organisera de sidor du följer i mappar för olika kategorier.


Nedan ser du ett exempel på hur det kan se ut i Google Reader. I vänsterspalten ser du en förteckning över de sajter som följs och i parentes efter varje namn ser du antalet olästa inlägg. Till höger ser du själva inläggen. Du kan antingen läsa dem direkt i Google Reader eller klicka på rubriken för att komma till orginalinlägget. När du väl följer en viss sajt kommer du konstant att se allt nytt som publiceras där.



Efter hand som du bekantar dig med Google Reader kommer du att upptäcka andra saker du kan göra. Du kan till exempel dela med dig av intressanta inlägg, stjärnmärka inlägg och föra anteckningar i anknytning till dem.

Tips från bloggen Jag lär mig ny teknik.

Scratch - gör egna spel och berättelser

Vad är det här: I Scratch bygger du spel, berättelser och annan multimedia genom att hämta in bilder och sedan bygga samman kodblock till script för att styra deras beteende. Det påminner en aning om att bygga med lego. Programmet är gratis och kan hämtas på scratch.mit.edu. Det finns en hel del hjälp att få på info.scratch.mit.edu/. Sektionen Scratch cards är bra där det finns korta enkla kodexempel som visar hur man kan åstadkomma olika effekter.



Hur integrerar du det här i klassrummet: Scratch är en strålande utmaning för kreativitet, problemlösingsförmåga och logik. Det borde lämpa sig mycket bra för att arbeta i par eller mindre grupper där man gemensamt kan hitta lösningar på problem. Dessutom kan förstås de spel och berättelser eleverna skapar användas i undervisningen.

fredag 14 augusti 2009

Älvsborgs skolledare lär sig iPhoto, iMovie och Garageband.

Anna Carin Öhman & Maud Vahul - Grimmereds förskolor och Christina Hansson Johansson - Dalaskolan arbetar med sina filmer och foton runt verksamhetsidéen. Nu är det dags att sätta ihop filmen i iMovie.

Mette Myrin - Fiskebäcks förskolor och Martin Jägesten - Fiskebäcksskolan arbetar i iMovie.
Christel Jahncke - Gamla Påvelundsskolan, Niclas Jönsson - Påvelunds förskolor och Lotta Ogenhag - VFU samordnare i Älvsborg diskuterar runt sin kommande filmproduktion om verksamhetsidéen.

torsdag 13 augusti 2009

SE UPP DU KAN HAMNA PÅ FILM!!

Älvsborgs rektorer är ute och filmar.Christina Hansson Johansson, rektor på Dalaskolan.

Gunlög Valinder, rektor på Nya Påvelundsskolan och Berit Lyberg, chef för Fritid och kultur.


Gudrun Röstlund, rektor på Långedragsskolorna och Lena Jovén Dellenborg, rektor på Hagenskolan.

tisdag 11 augusti 2009

Bilder från Kulturkalaset i Trädgårdsföreningen

Lars Josefsson, Marie Johansson, Anettte Nilsson och Lisbeth Johansson är i Trädgårdsföreningen på Kulturkalaset och lånar ut filmkameror till barn.
Till vår hjälp har vi Amanda Söderholm och Ebba Valinder.
Många barn kommer till vårt tält och vill låna en filmkamera.

Här visar Amanda hur kameran fungerar.

Då är det bara att ge sig ut och filma.
När filmkameran lämnas tillbaka så för vi över filmen till en Dvd skiva. Här sitter Marie, Lars och Anette och arbetar med filmer på våra MacBook och i programmet iDVD.




måndag 10 augusti 2009

SDF Älvsborg med på Barnkulturkalaset.

Välkomna att besöka de två aktiviteter som SDF Älvsborg har i Trädgårdsföreningen.
Hälsoäventyret Älgen som du kan läsa mer om här.
Digital barnkultur som du kan läsa om här.
Ta med dig barnen och gör ett besök.
Välkomna