torsdag 14 april 2011

”Att skriva sig till läsning” med användning av iPads.

Snötsätraskolan har man kombinerat Arne Tragetons metod ”Att skriva sig till läsning” med användning av iPads.Istället för att börja med att lära sig forma bokstäver för hand i ettan får barnen fokusera på att skriva på ett tangentbord. - Vi har använt tiden mycket mer till att läsa och skriva än att forma bokstäver, säger Helen Jansson som leder barnen i arbetet. På så sätt kommer barnen igång snabbare med att skriva längre texter.

En fördel med användningen av iPads som man upptäckte var att barnen slipper lyfta blicken från tangenterna för att titta på skärmen och på så sätt inte tappar bort sig. Dock såg man ett behov av att köpa in externa tangentbord för att öva på att använda båda händerna.





- Det är mycket lättare att hitta den färdiga bokstaven till ljudet du hör när du ljudar istället för att komma ihåg hur den såg ut, berättar Helana.

Eleverna jobbar i par kring en iPad. Medan den ene skriver ger sig den andre ut på jakt efter lappar med text, läser lappen och berättar för kompisen vad det stod. Den modellen uppstod när lärarna märkte att eleverna först skrev av lapparna utan att reflektera så mycket över vad det egentligen stod. Nu får de också öva på att ta in budskapet och hålla kvar det i korttidsminnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.